Головна > Культура > Виховання й Освіта > Гуманітарний фронт Кіберджури

Гуманітарний фронт Кіберджури

Місяць кібербезпеки Кіберджури – 2022:
Життєвий шлях наших героїв в українському кіберпросторі.
ГІС-проекти команд джур-кіборгів

Український кіберпростір. Презентація ГІС- проєктів у хмарних технологіях команд джур-кіборгів КШГ “Кіберджура” на тему “Життєвий шлях історичних постатей України”День захисників і захисниць України 14 жовтня 2022 року.

Ідеї й підходи Міжнародної академії геоінформатики, які втілюються в Кіберджурі, знайшли розуміння та підтримку серед фахівців Міністерства Оборони, Генерального штабу Збройних Сил, Міністерства освіти і науки, Ради національної безпеки і оборони України (>>>)…, оргкомітету “Місяця Кібербезпеки” та, що не менш важливо, серед найкращих представників громадянського суспільства, зокрема, ГО “Спілка захисників України”, ГО “ГІС-асоціація”, ТПП України …

Перший етап першого рівня КШК “Кіберджура” в МОН України.

П’ята річниця проведення в Україні “Місяця кібербезпеки – 2022” – це процес з формування українського кіберпростору, який мають захищати вузькопрофільні фахівці з фахових спільнот. Масовість у творенні українського кіберопостору забезпечує формування наші, українські фахові спільноти, які будуть власні інтереси підпорядковувати загальноукраїнському національному інтересу. Відеозапис першого етапу огляду ГІС-проектів команд Джур-кіборгів 20 жовтня 2022 року https://youtu.be/x2j1hxbYjdA (в описі відео ЦТРС МОУ докладніше про подію).

Львів Червоний кошик: Сергій Корольов https://arcg.is/1Lybam0
Чорний кошик: Анатолій Дятлов і аварія на ЧАЕС
Червоний кошик: Степан Бандера https://arcg.is/19ia9
Чорний кошик: Леонід Брєжнєв https://arcg.is/qq51f
Острог  Червоний кошик: Йосип Грушецький
Чорний кошик: Жорна історії – Юрій Стеклер

Війна змінила наші плани і наклала обмеження на комунікації (>>>)!!! Війна показала хто є хто. Тепер ми ворога можемо назвати ворогом по його діянням, а не словам. Але просто назвати ворога ворогом – це відпустити ворога непокараним. Злочинні діяння чи бездіяння ворога треба візуалізувати, закарбувати в пам’яті і виставити на показ на усіх можливих перехрестях на шляху кожного. ГІС робить невидиме видимим (>>>). Навчитися робити невидиме видимим – головне завдання “Місяця кібербезпеки – 2022”. Професор Георгій Почепцов зазначає, що “… усі дії завжди спрямовані на простір рішень. Туди “стікається” все з фізичного, інформаційного та віртуального просторів. Є певні правила “поєднань”, наприклад, у системі примусової дипломатії, а це те, що робить зараз Росія, прийнято дії в інформаційному просторі підкріплювати діями у фізичному, наприклад, пересуванням військ. Через таку “множинність” виникає криза як труднощі вибору правильного рішення, правильного реагування. Якщо принципово, то ми живемо у світі помилок, оскільки через бракінформації важко прийняти єдине правильне рішення. Щоразу це компромісне рішення, засноване на “доповненні” наявної інформації найімовірнішими припущеннями. Вибір того чи іншого рішення зазнає й втрат. Янукович втік, оскільки боявся за своє життя. Життя він зберіг, але втратив “президентство”. Онтологічні війни спрямовані на зміну картини світу. Через війну змінюється й ідентичність. У сталінському СРСР на кілька років закривалися історичні факультети, доки не була вироблена єдина картина минулого. Потім вони знову відкрилися разом з академічними інститутами історії”.

https://arcg.is/1iv8GO0 Бій під Крутами, 1918.

Українець Гончаренко Аверкій Матвійович https://arcg.is/1LO4W00

Московит Муравйов Михайло Артемович https://arcg.is/0PrjCi

Попри війну Кіберджура продовжує моделювання життєвих шляхів видатних постатей. У перші шокові тижні широкомасштабної навали небратів на Україну у якості експерименту дві школярки, шостого класу зі Львова і сьомого класу з Тернопільщини, самостійно без допомоги вчителів створили в Story Maps ArcGIS створили життєвий шлях Лесі Українки. Так, їм допомогли ліцеїіст зі Львова почати роботу з мапами і філолог із Запоріжжя вичитала тексти, але це повністю самостійна робота. Цей ГІС-проект наочно показав рівень вікової доступності технології в дистанційному режимі і, головне, роль учителя НУШ: поставити завдання і оцінити результат.

Наші герої і антиподи можуть бути з різних епох чи країв, але так чи інакше мають бути причетні до історії України. Одне з ключових завдань виховної компоненти “Кіберджури” – сформулювати власне українську картину минулого України, її народу та простору дії в різні історичні періоди. Наш віртуальний світ слід вибудувати на об’єктивній картині світу, яка формується на достовірних джерелах інформації. Варто звернути увагу на те, що верифікація джерел різного типу дозволяє не лише побачити цілісну картину минулого, а й ефективніше збирати, реконструювати, узагальнювати та візуалізувати джерела офіційного походження, его-документи, спогади тощо. Тому для поступового введення юних поколінь у світ високих ГІС-технологій перший ігровий сценарій побудовано на технології історичних мап StoryMaps ArcGIS. І перший досвід огляду ГІС-проєктів школярів дозволив уточнити очікування і підходи.

Місяць кібербезпеки «Кіберджура – 2021»: Життєвий шлях наших героїв в українському кіберпросторі. ГІС-проєкти команд Джур-Кіборгів (Зразки ГІС-проєктів у списку)

У 2022 році український кіберпростір продовжуємо формувати зі спроби переосмислення ролі історичної постаті в житті України й світу. “Дитяча “азбука героїв” залишаєтсья з вами на все життя” – каже Георгій Почепцов. Новизна завдання полягає в тому, що треба сформувати два “кошики”: “червоний” і “чорний”. Професор В’ячеслав Казміренко звернув увагу, що при виборі кольорів слід послуговуватися дослідженнями Макса Люшера і тим, що діти сприймають кольори інакше, ніж дорослі.  Червоний колір символізує силу волі, активність, що доходить іноді до агресивності, прагнення до успіху через боротьбу, наступальність і владність, потребу діяти й витрачати сили, лідерство та ініціативність, збудженість. Особистісні характеристики: чуйність, рішучість, енергійність, напруженість, дружелюбність, впевненість товариськість, дратівливість, привабливість,  діяльність. Проте, наприклад, ми не можемо зараз брати кольори весни бо дев’ятий рік іде війна.

Чорний колір символізує в першу чергу заперечення, закінчення чого-небудь і відмову, зречення і неприйняття, протест проти чогось – або кого-небудь. Чорний колір у граничній формі символізує небуття. Особистісні характеристики чорного кольору: непривабливість, мовчазність і замкнутість, упертість, егоїстичність, незалежність, ворожість. Як показав досвід реконструкції битви під Крутами під час показу інтегрованого уроку, нам потрібний чорний колір (колір землі, поєднаний з кольором червоним – символом слави, величі та гідності),  щоб краще розпізнавати ворогів і ворожі смисли та цінності, не повторювати трагічних помилок минулого, а водночас цінувати подвиг тих, хто здатен на вчинок і на захист своєї Вітчизни.

Отже, у жовтні 2022 року формування українського кіберпростору продовжиться презентацією ГІС-проєктів у хмарних технологіях команд джур-кіборгів КШГ “Кіберджура” на тему “Життєвий шлях історичних постатей України”. У нас буде два кошики: “червоний” з ГІС-проєктами про тих, хто уславив наш народ і нашу Україну у світі. І як протиставлення – “чорний” з історичними постатями тих, для яких життя інших не було цінністю. Звичайно, перша думка – про уславлених земляків. Але то не обов’язково, як і якась наявність якоїсь спільності між постатями. Тут головне – за допомогою нових технологій навчитися бачити невидиме (>>>).

Геоінформаційні системи – це системи підготовки та прийняття рішень в реальному масштабі часу. Рішення формується за певною процедурою. Перше завдання, це збір інформації. Сьогодні завдяки Інтернету це виглядає найпростішим завданням, хоча це не так. За приклад можна навести чудовий ГІС-проект про Святослава Хороброго, який базувався на расіянськоязичних джерелах і наративах. Друге завдання, це  – обробка інформації до певного вигляду, так щоб була зрозуміла людині та ергатичній системі (складна ієрархічна система керування, в якій людина може брати участь на будь-якому рівні). Третє – це візуалізація інформації. Четверте – аналіз інформації. Саме тому в Кіберджурі запроваджується два “кошики” – червоний і чорний, бо світ пізнається у порівнянні. Але для обох “кошиків” запроваджується Вікно “Овертона”, головні принципи якого для однієї з ігрових платформ Кіберджури розкрив письменник-фантаст Тимур Литовченко. Учасники команд джур-кіборгів мають відповісти на питання,  яка маніпуляція використовувалася російською чи комуністичною імперіями для досягнення своїх імперських цілей і які загрози ці маніпуляції несуть сьогодні (цензура/спотворення творчості/біографії, переслідування, несвобода, примус…).

Отже, перший крок – це збір інформації. Для участі в конкурсі командам джур-кіборгів слід сформувати такі інформаційні об’єкти про головну постать свого ГІС-проєкту:

Перше завдання – текстовий опис ГІС-проєкту, який обов’язково включає:

  • Назву ГІС-проєкту.
  • В межах якої шкільної дисципліни він створюється.
  • Список авторів – членів опорно-штурмової чи мережевої команди (авторів) із зазначенням класу і назви закладу середньої освіти, виховників, викладачів і усіх, хто був залучений до створення ГІС-проєкту.
  • Структурований повний текст ГІС-проєкту з використаними медіафайлами про життєвий шлях героїні (героя).
  • Вікно “Овертона”: в чому і як проявлялося і які загрози сьогодні.
  • Список використаних джерел.

Друге завдання – обробка інформації. Екран монітора має відносно малу площу і на ньому важко розмістити багато тексту. Тому інформацію слід “стиснути” до “гасел” та “тез”, а емоційне навантаження перенести у медіатло: кольори дизайну, музичний супровід і відеоконтент… Для цього текстовий опис ГІС-проєкту переформовується у презентацію в PowerPoint чи до іншого застосунку.

Третє завдання – створення ГІС-проєкту. Підказки – у майстер-класах (>>>)   Віктора Родіни та лідерів Кіберджури.

Четверте завдання пов’язане з сучасною культурою споживання інформації у вигляді, головним чином, короткого відеоконтенту. Це створення короткого відеоролика з презентацією ГІС-проєкту та команди джур-кіборгів і розміщення його в Ютуб. Презентація не може бути більш як 15 хвилин.

І п’яте завдання для кіберштурмовиків команд джур-кіборгів (6-9 класи) – це просування результатів роботи команди в Інтернет-океані. Очевидно, що старші мають допомогти молодшим з формулюванням ключових фраз, які найкраще привертають увагу до героїні їхнього ГІС-проєкту, та показати як можна поширювати в соціальних мережах та на форумах, як підтримувати дискусію в гілках коментарів та реагувати на грубість чи неадекватні випади та тим самим прищеплювати думку, що українці уміють показати світу, хто найкращий серед кращих, а невміння, обмеженість та невпевненість прикрашають наших конкурентів.

Інтеграція даних про ГІС-проєкт може здійснюватися як блог команди і за це – додаткові бали. Безкоштовно можна створити блоги, наприклад, найпростіше – це Google Workspace, у більшості є електронна пошта gmail. Виховникам команд джур-кіборгів слід виважено ставитися до локалізації інтернет-сайтів і не наповнювати контентом ресурси ворогів.

Завершальне оформлення результатів відбувається у вигляді листа на е-пошту vynahidnyky@gmail.com.  Тема листа починається з імені та прізвища героїні ГІС-проєкту і назви команди джур-кіборгів (наприклад, “ОШК ім. Князя Острозького Рівне” або “МК Атей Київ”).

В тілі листа:

Червоний кошик:

  1. Назва ГІС-проєкту і посилання на хмару StoryMaps.
  2. Команда джур-кіборгів: a)  Для ОШК. Назва ОШК і закладу освіти; b)    Для МК. Назва МК. Назва закладу освіти, який надав ліцензію ArcGIS. Місто і область, представники яких в команді.
  3. Виховник (із зазначенням посади, досвіду, статусу) та інші учасники розробки ГІС-проєкту (викладачі, консультанти, виховники дружніх команд)
  4. Виконання першого завдання – файл з розширенням «*.doc» (текстовий опис проєкту).
  5. Презентація в форматі *.ppt (вкладення) або лінк на гуглдокумент.
  6. Посилання на відеопрезентацію в ютуб.
  7. Посилання на блог/сайт з інтеграцією усіх даних ГІС-проєкту.

Виховникам слід звернути увагу, що ліцеїсти та школярі можуть бути під позивними, а їхні світлини демонструвати мистецтво маскування. Головне, щоб відзнака знайшла героя.

Чорний кошик: Пункти 1-7 для історичної постаті. Тут важлива роль виховника у визначенні яка постать саме для чорного кошика. Наприклад, герой України Борис Дейч – він чий герой? І що робити з енкаведегшним наративом «про померлих тільки хороше»?

Якщо героїні у “червоному” і “чорному” кошиках пов’язані між собою або їхні життєві шляхи розкрито в одному ГІС-проєкті, то на початку листа просто зазначається “Червоний і чорний кошики” і далі пункти 1-7.

Якщо ГІС-проєкти “червоного” і “орного” кошиків виконувалися спільно різними командами, то це відображається в п. 2 і 3 та у файлах-вкладеннях.

Далі професор Георгій Почепцов пише, що ми бачимо у минулому світі те, що нам розповіли, і не бачимо того, що нам невідомо. Одночасно минуле стає фундаментом сьогодення. Без чіткого минулого немає такого ж чіткого сьогодення. Джорж Орвелл справедливо зазначив, що керуючи минулим, ми керуємо сьогоденням. Гасло партії в його книзі “1984” було ще жорсткішим: “Той, хто керує минулим, керує майбутнім. Той, хто керує справжнім, керує минулим“. Завдання школярів із команд джур-кіборгів є пізнавати історичне минуле самим, вміти застосовувати сучасні технології та наповнювати правдивою інформацією кіберпростір. У такий спосіб не тільки вони стають конкурентоздатними особистостями, а й формують усталений український простір та його захист від посягань конкурентів і ворогів.

Майданчик “Кіберджури” стає своєрідною платформою для проведення “Місяця кібербезпеки – 2022” серед закладів середньої освіти;  він дозволяє розширити освітньо-прикладні можливості для школярів, які бажають змінюватися самі й змінювати світ навколо себе; формує нові компетентності учня та його критичне мислення. Для участі в Кіберджурі слід зареєструватися в гуглформі https://forms.gle/xioEtnMzHww8Bmc87. Співпраця учнів і виховників формує нове спілкувальне поле – партнерства, наставництва. Успішна країна народжується з окремих одиниць – креативних, старанних і відповідальних громадян, які володіють глибинними знаннями. І “Кіберджура” дає такі можливості для учнів, а вони своєю чергою стануть тими зірками на українському небосхилі, які будуть здатні утверджувати велич своєї країни знаннями та вміннями. Знайомство з технологією через майстер-класи можна почати звідси: https://kiberdjura.blogspot.com/2021/02/story-maps-arcgis.html.

Підписуйтеся на канал Кіберджура” https://t.me/kiberdjura щоб дізнатися більше.

Умови для участі в КШГ “Кіберджура” тут >>>.

Головний інформаційний партнер КШГ “Кіберджура” – Студія “TV-7 production” (https://tv7.studio).

КІБЕРБЕЗПЕКА: КОНСЦІЄНТАЛЬНА ВІЙНА ВЖЕ ЙДЕ!  Або чому важливо щоб саме школярі формували український кіберпростір. Її активна фаза не дозволила втілити задум (>>>).

06 вересня 2022 року

01.12.2022