Головна > Культура > Виховання й Освіта > Повернення “Вітру з Порогів”…

Повернення “Вітру з Порогів”…

Вітер з порогів

Останній лоцман

1929, Київська кінофабрика ВУФКУ, 7 ч. / 1740 м, 64 хв.

Сценаристи: Георгій Брасюк, Арнольд Кордюм
Оператор: Йозеф Рона
У головній ролі: Микола Садовський (Остап Ковбань, останній лоцман)

Будівництво Дніпрогесу розпочато 1927 року. Подальше затоплення дніпровських порогів назавжди змінює давній уклад життя землеробів із прибережних сіл. Однак старий лоцман Остап Ковбань не поспішає миритися з прогресом. От тільки на його шляху стоїть рідний син Андрій.

«Вітер з порогів» – на перший погляд, традиційний агітфільм про боротьбу нового зі старим і переможну ходу радянської індустріалізації. Проте режисера фільму Арнольда Кордюма цікавить не стільки пропагандистський потенціал теми, скільки антигуманістичні наслідки масштабних перетворень.

На відміну від «Одинадцятого» Дзиґи Вертова, де будівництво Дніпрогесу показано в масштабах Країни Рад, Кордюм розповідає цю історію, фокусуючись на долі однієї родини.

Для режисера фільм стає своєрідними мемуарами: у 1911 році саме на дніпровських порогах відбувся його акторський дебют у складі трупи Миколи Садовського в першому українському повнометражному художньому фільмі «Запорізька Січ». У 1929 році Кордюм знімає корифея українського театру Садовського в єдиній його головній ролі в кіно, а сам на матеріалі фільму глибоко переживає зміни, які відбуваються в цей час з українським селом.

Прем’єра фільму відбулася: 3.03.1930 в Києві, 13.03.1931 в Москві.

Українська репрем’єра фільму відбулася на фестивалі «Німі ночі» в 2015 році.

 

«Перерізали шлях Дніпрові» – фраґмент фільму «Вітер з порогів»

https://vimeo.com/358738592

 

Микола Садовський. Остання роль у кіно / ГРА ДОЛІ

Легендарний актор і режисер Микола Тобілевич належав до покоління корифеїв українського театру кінця ХІХ – початку ХХ століть. На театральній сцені він був відомий під псевдо Микола Садовський. На початку 30-х років його запрошують на роль старого лоцмана у фільмі режисера Арнольда Кордюма «Вітер з порогів» (“Останній лоцман”) – про нищення в Україні Природи, Родини й Села. Ця остання роль у кіно великого майстра сцени й екрану стала його останнім громадянським вчинком.
Про це – в документальному серіалі „Гра долі” від студії «ВІАТЕЛ» з ведучою Наталкою Сопіт.

Повернення “Вітру з Порогів”

7-го жовтня 2017 року в Запорiзькiй обласнiй унiверсальнiй науковiй бiблiотецi, у рамках святкування 40-рiччя запорiзького кiноклубу «Сходження» нарештi вiдбувся довгоочiкуваний показ художнього фiльму «Вiтер з порогiв» («Останнiй лоцман»). Кiношедевр режиссера Арнольда Кордюма був знятий на Днiпровських порогах та будiвництвi Днiпрогесу в 1929 р. Ще рокiв 10 тому в Днiпрі вийшов документальний сюжет про творчiсть вiдомого театрального дiяча Миколи Садовського, який зiграв у тому фiльмi головну роль – лоцмана Остапа Ковбаня. У сюжетi стверджувалося, що фiльм «Вiтер з порогiв» був свого часу заборонений, а потiм знищений, так що, принаймнi у нашiй краïнi, його нема. Я ж нiколи абсолютно не вiрив у це! «Не може цього бути – вiн обов’язково знайдеться!»

I ось – мрiя здiйснилася. Роки два тому в Києвi, у сховищi було знайдено занедбану, забуту копiю. Фiльм вiдновили i вже показували на одному з фестивалiв у Одесi. Тепер, завдяки старанням членiв кiноклубу «Сходження», спровокованих ведучим групи «Атипичное Запорожье», екскурсоводом Романом Акбашем, фiльм «Вiтер з порогiв» дiстався Запорiжжя. Подiя викликала великий iнтерес – увесь лекцiйний зал на першому поверсi бiблiотеки був забитий вщент!

Моï враження? – забійний ШЕДЕВР. Ця рiч вiдповiдає потроху забутим сьогоднi термiнам «кiнокартина», «кiнематографiчне полотно». Видно, як оператор вивiряє кожний рух камери, будує композицiю кожного плану. Фiльм просто приємно дивитися – отримуєш справжнє естетичне задоволення (а я, доречi, взагалi надзвичайно рiдко дивлюся художнi фiльми i не схильний до мистецтвознавчих розглагольствувань, бо не розумiюся у цьому. Але це!..).

Тепер що стосується змiсту. Фiльм – справжнiй скарб для тих, хто цiкавиться Днiпровськими порогами та лоцманами: широкi краєвиди первiсного, неспотвореного Днiпра, купа майстерно переданих планiв Ненаситця, Днiпрових скель, показ лоцманського побуту, робочих моментiв (пiдготовка плоту до сплаву, прохiд порогу, аварiя тощо). Можете уявити мiй мандраж))). Ага – ну й певна річ – будiвництво Днiпрогесу, i фабрика-кухня, куди влаштувалася дочка Остапа Ковбаня посудомийкою… До речi – у тому днiпропетровському телевiзiйному сюжетi, що про нього йшлося на початку, казали, що наприкiнцi фiльму розлючений Днiпробудом Остап Ковбань намагається здiйснити диверсiю на будiвництвi, але гине сам. – Брехня! – Вiн просто у безсилому розпачi пошкодив свiй плiт, вiд чого сталася аварiя. Ледь не загинув, але його виловили й вiдкачали будiвельники. У фiналi Остап покидає Днiпробуд, куди вiд нього втекли працювати його дiти, i йде кудись далеко – у минуле…

Тепер про не зовсiм приємне. Авторськi права на цей шедевр має Кiноцентр iменi Довженка у Києвi, який вiдновив фiльм. Отже, показ його у Запорiжжi був одноразовим, за спецiальним дозволом Кiноцентру. Хочете подивитися ще – дозвiл обов’язковий. Мiж тим, кадри з фiльму дають гарне уявлення про велич i красу затоплених порогiв. Усi знають, що сьогоднi такi речi – cправжнiй раритет. Як на мене, дуже важливо показати картини первiсноï Днiпровоï природи як можна ширшому загалу. Для цього ïх можна використати у сучасному документальному фiльмi про Днiпровi пороги (якого ще нема, а дарма…). Не кожен же пересiчний громадянин захоче передивлятися весь чорно-бiлий нiмий фiльм 1929 року… Але, думаю, окремi картини порожистого Днiпра, супроводжуванi належними коментарями, справлять враження й на любителя латинських серiалiв. До речi – чи показували «Вiтер з порогiв» у Днiпрi?
Ще раз – ДЯКУЮ ЗА ЗАДОВОЛЕННЯ всім причетним до цього!

Олег Власов, краєзнавець, історик, молодший науковий спiвробiтник вiддiлу iсторii Нацiонального заповiдника “Хортиця”